רחוב פיוטרקובסקה ממס' 34 ועד מס' 72 - לודז

הקלק כדי לקבל תחזית מפורטתכדאי לצלםחובה לבקראנגלית

JGuide LO PI BU 3S

פיוטרקובסקה 37 Piotrkowska
בית דוד שמולביץ' Dawid Szmulewicz
הבית עוצב בשנת 1903 ע'י האדריכל גוסטב גוטנטגר. הבית הנו בית דירות בן 3 קומות, שונה משאר הבתים בסביבה ובולט למרחוק. חזית הבניין מעוצבת בחלונות, ומעל הקומה העליונה, מסדרון של חלונות. טור החלונות המרכזי שמעל לכניסה לבניין מסתיים בכיפה.

פיוטרקובסקה 40 Piotrkowska
פה שכנו בעבר משרדיו של מרקוס זילברשטיין אשר נבנו בין השנים 1902
ו 1904.
מרקוס זילברשטיין 1837-1899 החל את דרכו בעסקים כמנהל חשבונות, התקדם וניהל את הפירמה של ל. קינדלר L. Kindler , ליד לודז'. בשנת 1872, נהיה תעשיין בעצמו ובעלים של מפעל תעשייתי. בנוסף למטווייה שהייתה לו בלודז', הקים מספר בתי מלאכה בזדונסקה וולה Wola Zduńska. בשלהי חייו, רכוש הנדל'ן שלו נאמד ב 2.5 מיליון רובל.
מרקוס ותרזה זילברשטיין ייסדו את בית היתומים בשנת 1892 ותרזה ניהלה והחזיקה אותו. מלבד זאת הזוג זילברשטין בנה מושבה לילדי יהודים בכפר קז'יזובקה על אדמה שניתנה ע'י דוד זילברשטיין ואשתו אחיו של מרקוס.
הזוג זילברשטיין קבור במוזיליאום משפחתי בבית העלמין היהודי ברח. ברקה Bracka, ממול לאחוזת הקבר של פוזננסקי.

אנו ממשיכים את סיורנו לאורך הרחוב ומגיעים לבניין
פיוטרקובסקה 43 Piotrkowska – בית כהן.
הבניין בעל 3 הקומות, מהווה דוגמא נדירה לסגנון של ארט נובו בלודז'. הבניין נוסד בשנת 1897 ורק כעבור 6 שנים בשנת 1903 הסתיים ועוצב מחדש ע'י גוסטב לנדא וגוטנטגר, עם מגדל נמוך וכיפתי המעוטר בפרחים. מסגרות החלונות דמויות גזע ומעליהן קורה דמוית עלים.
אשר כהן התפתח כתעשיין טקסטיל גדול בין שתי מלחמות עולם עם תעשיות אחרות של האחים אייטינגון וב. חיגרין אשר מחזורם השנתי היה של מיליוני ועשרות מיליוני רובלים. ליד התעשיות הגדולות, הללו התפתחו מפעלים קטנים ובינוניים. אשר כהן היה נכדו של מצד אמו של לייזר ברגר אורג מומחה, שהיה הראשון בשנת 1830 שביקש לפתוח בלודז' בית חרושת לאריגה. ברגר היה סוחר קבלן, שעסק במספר מקצועות כולל בעל בית מלון בעיר. השלטונות סרבו לבקשתו לפתיחת בית חרושת באמתלות שונות.


פיוטרקובסקה 51 Piotrkowska
המאופיין בניגודים צבעים בהירים וכהים. העין נמשכת לפרטים שונים כולל מעקות הברזל המעוצבים לאורך שתי המרפסות. אלמנטים שנלקחו מתקופת הרנסנס המאוחרת בצרפת. ההרחבה האחרונה של הבניין נעשתה בשנת 1895 בעיצובו של פ. חלמינסקי F. Chełmiński.
בבניין הזה שכנו משרדיה של חברת " ישראל פוזננסקי - אגוד משותף של מלאי מוצרי כותנה".


פיוטרקובסקה 53 Piotrkowska - בית המגורים של משפחת הרמן קונשטאדט Herman Konstadt.
הרמן קונשטאדט, יליד וולצלאבק Włocławek, תעשיין ופילנטרופ. אגדה הילכה בלודז' המספרת כיצד הגיע להונו הראשון: הוא היה בקלויז חסידי ונשלח ע'י החסידים חברי הקלויז להביא ייש תמורת מטבע שנתנו לו. הוא שם את המטבע בכיסו והחליפו באסימון. לקח בקבוק, מזג לתוכו מים וביקש מבעל בית המרזח להוסיף יי'ש לבקבוק. בעל בית המרזח סירב לקחת את האסימון תמורת היי'ש וקונשטאדט החזיר לו את היי'ש והמשיך את דרכו ממוזג למוזג באותה שיטה עד שמימי הבקבוק נמהלו במידה הראויה ביי'ש והמטבע נשארה בכיסו.
אולם קונשטאדט היה עשיר עוד מימי נעוריו. בעת נישואיו לאשתו נרשמו בכתובה, 1200 רובל שלו ו 900 רובל שלה. הזוג לא הצליח להביא ילדים לעולם ביום נישואיהם ה – 40, ציווה קונשטאדט: "מכיוון שלא היו לי ילדים עם אשתי... הריני מנדב את כל רכושי מיליון רובל לצרכי צדקה. רכושי יישאר כקרן ברזל שכל פירותיה ישמשו לצרכי צדקה". עוד בחייו ייסד את בית המחסה לזקנים בבניין ברחוב פומורסקה 54/ זכודניה Pomorska 54/ Zachodnia . הנדבן נפטר בשנת 1895 ואז החלו משפטים בין הקרן לבין קרוביו שתבעו את הירושה שהגיעו עד לסנאט הרוסי והסתיימו רק לאחר מספר שנים ואז קוימה צוואתו. מלבד הכספים שהועברו לבית הזקנים, הוקם ברחוב זוויאדובצ'ה 42 Zwiadowcza בכספי הקרן בשנת 1900, בית הספר העממי היהודי לנערים ובשנם 1909-1914, הוקם בכספי הקרן ברדוגושץ Radogoszcz בית החולים לילדים.
מינה, אשתו של הרמן האריכה ימים אחרי בעלה והקימה לזכרו את בשנת 1917 את בית הטהרה, בית הכנסת והאולם שבבית העלמין היהודי בלודז'.
בשנת 1933, רכשה קרן קונשטאדט את ארמונו של התעשיין הגרמני קארל בניך והקרקעות סביב הארמון ברח. וולצ'אנסקה 243 א' A Walczanska והקימה פנימייה ליורדים זקנים "זאצ'ישה".
הבית תוכנן ע'י יוליוס אדולף יונג Juliusz Adolf Jung בסגנון ניאו רנסנס עם מוטיבים שנלקחו מתקופת הרנסנס בעמקי הנהרות בצרפת - הלואר והסיין כמו החלון הבולט מעל השער, נתמך ע'י שני אטלסים רבי עוצמה.

פיוטרקובסקה 56 Piotrkowska – ביתו של רוברט שוויקרט Robert Schweikert
פרי עיצובו של הארכיטקט דוד לנדא. לבית היסטוריה ארוכה. הוא הוקם עוד לפני המאה ה – 19, כבניין בן קומה אחת עבר בית מלאכה לאריגה. בשנת 1872, בית המלאכה נהרס ובמקומו הוקם בנין מגורים בן 3 קומות שתוכנן ע' הילארי מייבסקי H. Majewski. בשנת 1912, הבניין נבנה מחדש ועוצב כנראה ע'י דוד לנדא עבור התעשיין רוברט שווייקרט. לנדא עיצב מוטיבים של המעמד הבינוני והכניס ל 6 נישות בחזית הבניין, פסלים של אבות ונשות סוחרי לודז'.

פיוטרקובסקה 71 Piotrkowska
ביתו והסטודיו של הצייר מאוריציו טרבאץ Maurycy Trebacz
הצייר היהודי מאוריציו טרבאץ' 1861-1941, למד במינכן, נדד במקומות שונים ובין מוריו היו גם הציירים יאן מטייקו Jan Matejko וווייציס גרסון.
מאוריציו צייר נושאים היסטוריים, נופים, מוטיבים תנכי'ים, חי ודיוקנאות. בראשית הקריירה שלו הוא נתמך ע'י משפחה יהודית עשירה. בשנת 1909, הוא הגיע ללודז' ומאז במשך 30 שנה, עבד בסטודיו בעיר ע'פ המודל של מאטייקו. בתקופה שבין המלחמות, היה הצייר הבכיר בלודז' ובשנת 1926, עמד בראש תערוכת היובל שהתקיימה בגלריית האומנות של לודז'. נפטר בשנת 1941 בגטו לודז'.
מעטות מעבודותיו שרדו וביניהן: 'נגן הדולצימר', 'שלומית', 'נוף קז'ימייז''.


פיוטרקובסקה 72 Piotrkowska / טראוגוטה Traugutta,
כאן שוכן מלון "גראנד הוטל" אשר נפתח בשנת 1888 ובו 45 חדרים. המלון המקורי, עוצב ע'י לודוויק מאייר Ludwik Meyer. בשנת 1911, הבניין נרכש ע'י ארגון התעשיינים והסוחרים, ועוצב מחדש לצורתו הנוכחית ע'י האדריכל הלודז'אי הידוע דוד לנדה בסגנון ניאו רנסנס. במשך שנות קיומו הארוכות של המלון, הוא ידע אורחים רבים וידועים. גיבורי תרבות בצד אדריכלי השמדת העם היהודי ואנשי העולם התחתון.
בין אורחיו הידועים של מלון 'גרנד הוטל' נמנו: רקדנית הבלט הידועה איזידורה דנקן 1878-1927 Isadora Duncan, בימאי הקולנוע רומן פולנסקי Roman Polański, המרשל יוסף טיטו 1892-1980 Tito שליט יוגוסלביה, היינריך הימלר Himmler ראש ה ס.ס. וסגנו של היטלר Adolf Hitler 1900-1945.
מחוץ למלון משתרעת 'שדירת המפורסמים' – טבלות נחושת ועליהן כתובים שמם של כוכבי קולנוע ומנהלים פולנים.