רחוב פיוטרקובסקה ממס' 74 ועד מס' 107 - לודז

הקלק כדי לקבל תחזית מפורטתכדאי לצלםחובה לבקראנגלית

JGuide LO PI BU 3S


פיוטרקובסקה 74 Piotrkowska - ארמונו ונציגות מפעלו של לודוויג גייר Ludwig Geyer 1805-1869



פיוטרקובסקה 77 Piotrkowska - הבנק של מקסימליאן גולדפדר Maximilian Goldfeder.
הבניין הוקם בשנת 1891-2, ורוב עיצובו הוא בסגנון רנסאנסי. היום שוכנת בבניין מסעדת קולוב טל'ס.
הבנקאי מקסימיליאן גולדפדר ואשתו נדבו מעונות זולים לעניים שנבנו בשנת 1901 ברח. שרדניא 92 Sardińska.



פיוטרקובסקה 78 Piotrkowskaארתור רובינשטיין Arthur Rubinstein.
פה גדל הפסנתרן היהודי הידוע, ארתור רובינשטיין 1887-1982.
רובינשטיין יליד לודז' עזב את העיר בגיל 16 ונסע לברלין כדי ללמוד ומאז לא חזר לחיות בעיר. מחוץ לבית הולדתו הוצב פסל בדמותו עשוי ברונזה מנגן בפסנתר. אם תכניס לתיבת המוסיקה 2 זלוטי, תזכה לשמוע את אחד מן הקונצרטים שנהג לנגן. מקובל לשבת לידו על השרפרף בשעת הנגינה, לשים את היד על ידו הימנית ולברך.


קישורים
הפסל של ארתור רובינשטיין


פיוטרקובסקה 85 Piotrkowska - ביתו של אדוארד קינדרמן Edward Kindermann
הבניין תוכנן ע'י גוסטב גוטנטגר G. Landau-Gutenteger בשנת 1897. והוא מעוטר בקישוטים ניאו ברוק וניאו רוקוקו מתחת למעקות החלונות בחזית הבניין, הנותנים תחושה של גלים הנמצאים בתנועה כל הזמן.
עיצוב הבניין נותן תחושה של גוף נשי, מעוגל וגנדרן.


פיוטרקובסקה 86 Piotrkowska – בית יאן פטרסיילג' Petersilge Jan. יאן פטרסיילג' היה צייר ובעל בית דפוס מכובד בלודז'. הוא היה המו'ל של העיתון הראשון בלודז' שיצא לאור בשנת 1863. ביתו פרי עיצובם של האדריכלים פרנצ'יזק צ'מינסקי Franciszek. Che³miñski וק. פומיאן סוקולובסקי K. Pomian-Sokolowski, הוקם בשנת 1897. שתי הקומות הראשונות יועדו לחנויות, בית הוצאה לאור, משרדים ובית דפוס ובקומה העליונה היו דירות מגורים. חזית הבניין קושטה בקישוטים שהראו את מקצועו של בעל הבית הגאה. בנישה של החלון המרכזי הוצב פסל של מוגונטיאן ג'ון גוטנברג Moguntian Johann Guttenberg ועל שני צדי הציר המרכזי, נתלו דיוקניהם של סטנגופ, דגורר, שאסר, פוסט, ברייטקופ והאחים דירר וסנפלדר Stangope, Daguerr, Schasser, Fust, Breitkopf brothers, Diirer and Senefelder. כולם אנשים בעלי זכויות בלודז' בתחום ה'אומנות השחורה'. המוטיבים הקישוטיים המסמלים אותם הם: פטישים, כלי גילוף, מכונות דפוס, בגדי מגן ונשק.

בבניין זה שכן בראשית שנות השלושים של המאה העשרים, קן התנועה של 'הנוער הציוני' על 800 חניכיו. הקן התפרש על שלוש קומות וכלל אולם כללי גדול למסדרים ומופעים גדולים וחדרים רבים למפגשי הקבוצות והגדודים.

פיוטרקובסקה 90 Piotrkowska
הבניין תוכנן ע'י פרנצ'יזק צ'למינסקי Franciszek Chełmiński, מעוטר בקישוטים ניאו ברוק וניאו רוקוקו. משנת 1926, הבניין שימש למשכנן של האגודות ההומניטריות 'בני ברית מונטיפיורי' נוסדה בניו יורק בשנת 1843 ו'הבונים החופשיים'. אגודת 'בני ברית' ממשיכה את פעילותה עד היום, אולם אז העניקה מלגות, תמכה בבתי חולים ולחמה באנטישמיות ופעלה בפיוטרקובסקה 90 עד שנת 1938.



פיוטרקובסקה 96 Piotrkowska – בית משרדי סימנס Siemens Office לשעבר.
הבניין הוקם כנראה בשנת 1915 בתוך מלחמת העולם הראשונה כאשר בלודז' שלט הצבא הפרוסי עבור משרדי החברה הגרמנית סימנס. חזית מצופה באבנים אפורות בסגנון ניאו ברוק. עיצוב הבניין עומד בניגוד לסגנון הבתים בלודז' ובולט מאוד על רקע הבניין העומד מולו ברחוב במס. 91 – בית האורגים בן הקומה האחת אשר נבנה בשנת 1850.



פיוטרקובסקה 99 Piotrkowska
בית דירות תוכנן ע'י גוסטב גוטנטגר הוקם בשנת 1897. חזית הבניין המוגבהת, אינה סימטרית, עשירה בפרטים ומפוארת בסגנון ניאו גוטי. שני סוגים של קשתות מעוצבים במסגרת החלונות: קשת שלושת התלתנים וקשת Ogee.
עיצוב שהיה מאוד פופולארי בימי הביניים המאוחרים.


פיוטרקובסקה a100 Piotrkowska קפה אספלנדה Esplanada Café

כאן שוכן קפה אספלנדה שהיה המקום האלגנטי והמבוקש ביותר בין שתי מלחמות עולם ברחוב פיוטרקובסקה. הבניין נחנך כנראה בשנת 1909 וייעודו היה חנות כולבו של שמשל את רוזנר Schmechel & Rosner. היום נותר עדיין סימן לכך בדמות סמל נחש הנכרך על מוט (מטהו של הרמס) המסמל את מרקורי פטרון הסוחרים. הבניין מקושט בקישוטים מתקופת הארט נובו שעברו שיקום בשנים 1997-1998 אם כי בחוסר רגישות.

פיוטרקובסקה 104 Piotrkowska - הארמון של תעשיין הטכסטיל יוליוס הינזל 1843-1895 Heinzel Julius. יוליוס הנזל, בנו של אורג מומחה משלזיה, הגיע ללודז' והשתקע בה. גולת הכותרת בקריירה של יוליוס הייתה רכישת Hohenfels - מקרקעין בטורינגיה Thuringia עם תואר אצילות של ברון.
יש כאן מתחם שבו בניין התעשייה שנוסדה בשנת 1866 בצדו האחורי של הארמון כלפי החצר ובו המטווייה ובית הצביעה שלו. בשנת 1882, הוקם כלפי רחוב פיוטרקובסקה ארמון מגוריו של הינזל. הקרבה בין שטחי התעשייה לבין שטחי המגורים המפוארים היו עניין שבשגרה.
תכנון הבניין היה של הילארי מאייבסקי Hilary Majewski ובנייתו נעשתה בידי אוטון גליג Otton Gehlig.
עם השנים, הפך קודם בניין התעשייה למשרדי מועצת העיר לודז' ובהמשך, גם החלק של המגורים.
במתחם שלושה מרכיבים: במרכז נמצא בניין המגורים שהוא הבניין המרכזי ומשני צידיו שני אגפים סימטריים כשני תאומים. בבסיס הם היו אמורים להיות מופרדים מהחלק המרכזי ע'י שערי ברזל העשויים סבכה. בשלהי תקופת בין המלחמות, השערים כוסו והחלק המוגבה קיבל את צורתו הנוכחית. עם השיפוץ והשיקום של הבניין, הארמון קיבל את צבעיו הנוכחיים. למעלה על צירי הבניין, הוצב פסל קבוצתי כמשל למסחר ולתעשייה ומוטיבים דומים נמצאים באריחים התחתונים.
בחזית הבניין גלריה עם ספסל והפסל של הסופר והמשורר היהודי יוליאן טובים 1894-1953 Julian Tuwim.
יוליאן טובים יליד לודז', למד משפטים ופילוסופיה באוניברסיטת וורשה. מייסד ומנהיג קבוצת הסופרים הפולנית 'סקאמאנדר' Skamande בשנת 1919. ידוע בתרומתו הגדולה לספרות ילדים.
כיום הבניין מהווה את משכנם של עיריית לודז' ומשרדי המחוז.



פיוטרקובסקה 107 Piotrkowska – בית המגורים של סלומון באהארייר Salomon Baharier
בית המגורים ניצב ממול לבניין מועצת העיר בפיוטרקובסקה 104. הבניין שבמקורו נבנה בשנת 1895, שוקם ונבנה מחדש. החזית המורמת כוסתה בפרטים עתיקים פסבדו קיסרותיים עם מוטיבים אופייניים של גולגלות שוורים מעוטרות בזרי פרחים, נשרים, לפידים בוערים ומסיכות מעוותות.



קישורים
אנדרטאות ופסלים בלודז