רחוב פיוטרקובסקה - לודז

הקלק כדי לקבל תחזית מפורטתהורד מסלול ארץכדאי לצלםחובה לבקראנגלית

JGuide LO PI BU 3S


מסלול הביקור ברחוב פיוטרוקובסקה Piotrkowska ילווה את התפתחות הרחוב ובתי היהודים שבו. כאן התרכזו אישים יהודים ידועים שהשפיעו באופן משמעותי על חיי הכלכלה, התרבות, החברה והפוליטיקה של העיר.
בואו עמנו לסיור בעקבות דיירי הרחוב בעבר ובהווה.


איך מגיעים
אם הגענו ברכב פרטי, כדאי להחנות את הרכב בקרבת הבית של ארתור רובינשטיין Arthur Rubinstein הנמצא ברחוב פיוטרוקובסקה Piotrkowska מס 78. משם נצעד צפונה לכיכר וולנושצ'י Wolności


אם הגענו מוורשה ( 1.40 שעה ברכבת) או קרקוב לתחנת הרכבת 'מערב', נוכל לקחת מונית במחיר כ 20 זלוטי ולהגיע למרכז העיר בתוך כמה דקות, או לנסוע עם אוטובוס שיביא אותנו לכיכר וולנושצ'י Wolności.

הסיור יכול להיות בהליכה או בנסיעה בריקשה תמורת 2.5 זלוטי ביום ו 4 זלוטי בלילה.
אנו מתחילים את הסיור בצפון הרחוב, בפסל הגיבור הלאומי הפולני תדיאוש קושצ'ושקו Tadeusz Kosciuszko בכיכר וולנושצ'י Wolności - כיכר החרות, המציינת את עצמאותו של העם הפולני. בעבר, הייתה הכיכר מרכזו של השוק בעיר החדשה וכאן שכן מאז 1827 בניין העירייה הישן, בית מס. 1 שבו שוכן היום הגנזך הלאומי. פסלו של קושצ'ושקו הוקם בשנת 1930 ועוצב ע'י הפסל מאיצ'סלב לובלסקי Mieczyslaw Lubelski, נהרס ע'י הגרמנים ביום העצמאות הפולני 11.11.39 ושוקם מחדש בשנת 1960 ע'י לובלסקי.

מכאן נרד דרומה לאורך הרחוב.
רחוב פיוטרקובסקה Piotrkowska מהווה את הציר העיקרי ההיסטורי, מסחרי וחברתי של לודז' Lodz , ומשתרע מצפון לדרום לאורך כ 4.5 ק'מ.
אווירה מיוחדת מאפיינת את הבניינים שהוקמו בו במחצית השנייה של המאה

ה – 19 וראשית המאה ה - 20, ונוף הרחוב כיום הוא בליל של בניינים בסגנון ניאו רנסנס וארט נובו המאכלסים בתוכם מסעדות, מסבאות ודוכני נקניקיות.
השם פיוטרקובסקה Piotrkowska ניתן לרחוב בשנת 1825 ע'י ראש העיר דאז צ'רקובסקי Czarkowski, כאשר החליט לסמן את רחובות לודז' עבור הדואר. באותה עת המשיכה הדרך מסוף הרחוב לעיירה פיוטרקוב, ולכן נקרא שמו פיוטרקובסקה כלומר, אל פיוטרקוב.

מקור השם הוא פיוטר, שמו של אחד מן הצארים הרוסיים לבית שושלת רומאנוב, אשר שלטה ברוסיה בתקופת השלטון הרוסי באזור, לאחר מלחמת נפוליון ובמשך מאה שנים.
הרחוב התפתח בעיר החדשה הניישטאט,
איזור שהיה אסור למגורי ועיסוק יהודים. היהודים התרכזו באלטשטאט Altsztadt – העיר הישנה או הגטו היהודי, ורק שם הורשו לגור.
בשנת 1825, הותר לשתי משפחות יהודיות להתגורר מחוץ לגטו בשם הנציב השליט הרוסי בפולין - "האדון הנאור" על פי "חוק הגטו היהודי" בלודז', וזאת בתנאי שאותן משפחות תמלאנה אחר התנאים הבאים:
תוכחנה שיש להן במזומן ובלי חובות 20,000 זהובים (זלוטי Zloty).
אב המשפחה הוא בנקאי או סוחר הגון וגלוי, יודע קרוא וכתוב פולנית וצרפתית ואם לא, לפחות גרמנית.
ילדיו המבוגרים מגיל 7 לומדים בבתי ספר ציבוריים עם ילדים בני לאומים אחרים.
אינו משתמש בשום "סימנים חיצוניים" שבהם ניכרים בני הברית הישנה משאר התושבים.
מלבד שתי המשפחות האמורות, יוכל כל יהודי אחר לגור בכל אחד מרחובות לודז' עם בני ביתו, אם מילא את התנאים לעייל וכן אם מילא את התנאים שלהלן:
1. ייסד בית חרושת לתועלת הארץ ויעסיק בו פועלים מבני אמונתו.
2. רכש מגרש בלודז' ויבנה עליו בית.
3. מלומד או בעל מקצוע חופשי כמו רופא או צייר.
4. סוחר סיטונאי ובלבד שלא יעסוק במשקאות חריפים.
למרות ההקלות, התיישבות היהודים בעיר החדשה לוותה במשברים רבים. כל היתר התיישבות, הביא עמו בהמשך גירוש או ניסיונות לגירוש מהאזורים הנוצרים, בטענה שהיהודים מתחרים בנוצרים וגוזלים את פרנסתם. כשהתקבלו בעירייה בקשות של יהודים הנחנקים בגטו הצר והצפוף להרחיב את השטח ולבנות מחוץ לגטו, הן נדחו בטענה שהיהודים מנסים לחדור למרכז התעשייה ברחוב הראשי פיוטרקובסקה, לרשת את הנוצרים ולמלא את העיר במסחר בזוי במקום במלאכה והחרושת הקיימים בו.
אולם לאט לאט עם האמנסיפציה, התרחבה ההתיישבות היהודית והגיעה גם לרחוב פיוטרקובסקה, שהפך לרחוב מעורב עם נוכחות יהודית גדולה.
עם הכיבוש הגרמני במלחמת העולם השנייה והפיכתה של לודז' לעיר המסופחת לגרמניה בשם ליצמאנשטאט, שונה שמו של רחוב פיוטרקובסקה לרחוב אדולף היטלר Adolf Hitlerstrasse , על שמו של הדיקטטור משמיד העם היהודי באירופה.
הרחוב היה מחוץ לגטו לודז' שהוקם במאי 1940 אולם עם הקמתו, הגרמנים הגיעו גם לרחוב פיוטרקובסקה והורו ליהודים הגרים שם, לצאת ולהגיע לגטו. מי שהתמהמה, נורה וכל השטח התמלא בדם הנספים.
כשאנו פוסעים מכיכר וולנושצ'י Wolności דרומה, הבתים בעלי המספר האי-זוגי מימיננו ובעלי המספר הזוגי משמאלנו.
רבים מבין תעשייני לודז' בעבר, היו מבין דיירי הרחוב המפואר הזה, כשהם קובעים את משכנם בארמונות בעלי חזית מעוצבת לפרטי פרטים ומעוטרים בחיות שונות כמו תבליטי דולפינים, דרקונים ושדים. הבתים במספרים הגבוהים של הרחוב, היו מבני תעשייה וחלק מבעליהם היו דיירי חלקו הראשון של הרחוב. בלכתנו כאן עלינו להרים ראשנו כל הזמן ולהניעו מצד לצד, כדי לראות ולהתרשם מעיצובם של גגות הבניינים וחלקיהם העליונים.